SLOT Art Orchestra – niemy film „Upiór w operze” z muzyką na żywo

Slot Art Orchestra prezentuje klasyczny niemy film z lat 20. XX wieku – „Upiór w operze” z muzyką na żywo! 

Ta wyjątkowa, współczesna ścieżka dźwiękowa została skomponowana przez amerykańskiego kompozytora Philipa Shoreya. Koncert odbędzie się również pod jego batutą.  SLOT Art Orchestra, w skład której wchodzi sekcja instrumentalna i wokalna, pojawi się na scenie w ponad 100-osobowym składzie. Stylistycznie muzyka łączy ze sobą klasykę z nowoczesną elektroniczną muzyką taneczną oraz teatralnymi efektami.

Phill Shorey wykonuje skomponowane przez siebie utwory do popularnych niemych filmów (Nosferatu i The Kid) od 2018 roku dla europejskiej i amerykańskiej publiczności, między innymi na SAF, dając im nowe życie. Teraz jest gotowy ujawnić swoje kolejne dzieło. „Upiór w operze” jest najbardziej znany z musicalu na Broadwayu, ale na długo przed tym, w 1909 roku, francuski autor Gaston Leroux napisał powieść pod tym tytułem. Niemy film jest oryginalną adaptacją powieści, która zainspirowała przebojowy musical na Broadwayu. Przeżyj romantyczny wieczór z oryginalną adaptacją tego ponadczasowego klasycznego dzieła.

O Filmie

Na długo przed hitowym musicalem na Broadwayu, w 1925 roku, powstał „Upiór w Operze” –  amerykański niemy horror będący adaptacją powieści Gastona Leroux „Le Fantôme de l’Opéra” z 1909 roku, w reżyserii Ruperta Juliana, z Lonem Chaneyem w tytułowej roli Upiora, który nawiedza Paryską Operę, powodując śmierć i chaos, próbując zrobić gwiazdę z kobiety, którą jest zauroczony. Film miał premierę 6 września 1925 roku w Astor Theatre w Nowym Jorku, a następnie w 1929 roku, został ponownie wydany z dodatkowymi dialogami oraz nagraniem na żywo utworów operowych Fausta, zsynchronizowanych z nową ścieżką dźwiękową, nowym montażem i koloryzacją. Czarno-białe fragmenty filmu pochodzą z 1925 r., a dograne dialogi z 1929 r. zostały w nie wplecione. Ostatnią żyjącą członkinią obsady była Carla Laemmle (zmarła w 2014 r.), która w wieku około 15 lat odegrała w filmie niewielką rolę „primabaleriny”.

O Muzyce

Partytura z 1925 roku zaginęła i najprawdopodobniej muzyka podczas premiery została zaimprowizowana na żywo. Żadne inne informacje na jej temat nie przetrwały. Oryginalną partyturę muzyczną z 1929 roku przygotował Joseph Carl Breil i zawierała ona fragmenty opery „Faust” Charlesa Gounoda, wystawianej ówcześnie w Operze Paryskiej. Podczas festiwalowego koncertu fragmenty Fausta również zostaną w unikalny sposób wykonane na żywo w synchronizacji z filmem. 

Philip Shorey, kompozytor współczesnej muzyki do Upiora w operze, od dawna jest fanem Broadway’owskiego musicalu. Mimo to postawił sobie za cel, aby jego współczesna ścieżka dźwiękowa była bliższa pierwowzorowi opowiadanej historii — książce i pierwszemu filmowi, podkreślając perspektywę Christine i nie idealizując toksycznego zachowania Upiora. Zawiera także klasyczne fragmenty. „Dance Macabre” Camille Saint-Saëns obrazuje skrzypce Upiora i Czerwoną Śmierć, którą przedstawia Eryk. „Marsz żałobny marionetki” Charlesa Gounoda uosabia Upiora pociągającego za sznurki za kulisami teatru, co ma komediowy efekt. „Marsz weselny” Ryszarda Wagnera brzmi w przewrotny sposób, podobnie jak interpretacja miłości przez mrocznego bohatera. Muzyka organowa grana przez Upiora po raz pierwszy została zaczerpnięta ze ścieżki muzycznej filmu i została wykonana na 20-metrowych organach kościoła Wooddale w Eden Prairie/USA. Kompozycja, zgodnie z książką, inspirowana jest „Don Giovannim” Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Gromadząc materiał do swojej kompozycji, Philip Shorey udał się do Opery Paryskiej i odkrył dwie kluczowe cechy, które wpłynęły na kształt jego muzyki. Mianowicie, budynek Opery posiada wiele kondygnacji w dół poniżej sali widowiskowej, dlatego też linia basu wielu motywów muzycznych nowej muzyki do „Upiora w operze” wspina się w górę i schodzi w dół, naśladując ludzkie kroki. Budynek posiada również żelazny szkielet konstrukcyjny zamiast drewnianego. Kompozytor uznał więc, że szkielet partytury powinien mieć metaliczne, industrialne brzmienie. To skierowało jego kroki do firmy Bauer Brothers Building Materials w Minneapolis, skąd pobrał sample brzmieniowe różnorodnych dzwonów, rur, żyrandoli i ogromnych płatów blachy, które wykorzystał do stworzenia metalicznego tło, które będzie można wysłyszeć w trzewiach Opery Paryskiej.Odwiedź stronę www.curseofthevampire.com lub Curseofthevampire na Facebooku i Instagramie, aby śledzić muzykę Philipa Shoreya do niemych filmów.

Głębiej

Spotkaj się z kompozytorem podczas festiwalu w godzinach warsztatów i dowiedz się więcej o muzyce oraz o tym, jak ta opowieść odnosi się do różnych tematów obecnych w historii Upiora – feminizmu, podążania za marzeniami, toksycznych związków i bezinteresownej miłości. Szczegóły znajdziesz w Programie 5 Elementu.

Miejsce

B1 Duża Scena

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej w Poityce prywatności.AkceptujęNie akceptuję